Elisabeth Melander.se

Recensioner
  • ”Klockrent men med en intensitet och dynamik och i de mer lågmälda partierna med en lätt beslöjning som av en sensuell höstdimma” (BLT)

  • ”Lysande exempel på kvinnligt ledarskap (NSD)

  • ”En konsert man gärna lägger till minnenas skattkammare” (Orkesterjournalen)

  • ”Det är få artister förunnat att nå ut över den så kallade rampen, att lyckas överföra en känsla. Men Elisabeth Melander gör det oerhört naturligt. Oavsett om det är 750 eller 75 i publiken - hon sjunger för dig. For You Alone!” (Kristianstadbladet)

  • ”Hennes enorma attack och ljuvliga fraseringssätt åstadkom inropningar från den jublande stora publiken” (SkD)

  • ”Elisabeth Melanders röst är enorm. Stark och ihållande. Den når ut trots den dåliga akustik som det är i Christinasalen” (PT)

  • ”Med charm, stor scennärvaro och avspänd attityd ledde hon oss igenom den fantastiska legendariska amerikanska jazzsångerskan Ella Fitzgeralds liv och karriär” (NK)

  • ” Men den mest skinande pärlan och det jag kände mest för den här kvällen var Jan Allan och Elisabeth Melanders underbara tolkning av den svenska visan ”Kristallen den fina” (PT)

  • ”Skylark framfördes så att det knottrade sig utefter ryggraden” (Blekinge läns Tidning)

  • ”Lyssna på hennes fräscha, sensibla tolkningar” (GT)

  • ”Ett par bitar går, för mig, till historien. Trumpetduetten med Anders Bergcrantz och Elisabeth i bossanovan ”My Day”, Anders med trumpet, Elisabeth med sin röst ...” (Kristianstadsbladet)

  • ”Elisabeth Melander – denna underbara import från Norrland – bevisade åter att hon tillhör toppskiktet av jazzsångerskor i Skandinavien. Spontan både i fråga om röstbehandling, rytmisk intensitet och sättet att angripa musikermaterialet” (YA)

  • ”... förvisso tillhör hon landets bästa jazz-sångerskor och med sin fina röst fångade hon publiken ordentligt ... när man så kom över på melodier typ jazz-samba så gick tankarna osökt till Astrud Gilberto …” (Oskarshamns Tidningen)

  • ”Ytterst få jazzsångerskor i vårt land sjunger så klockrent och väl som Elisabeth Melander. Dessutom textar hon föredömligt och har en rytmisk säkerhet som ständigt frapperar” (SDS)

  • ”Hon matchar fint orkestern, som hon möter med någon slags självklar auktoritet” (Blekinge läns Tidning)

  • ”Elisabeth Melander visar förmågan att förvandla gammalt till nytt och hennes röst visar prov på nyansrikedom och uppriktigt uttryck som få behärskar” (NSD)

  • ”Elisabeth Melander från Malmö imponerade med sin sångkonst då hon framträdde med Sandviken Big Band och Sandvikens Operakör i Ellingtons Sacred Conserts” (Gefle Dagblad)

  • ”Malmös norrländska sångerskeimport, Elisabeth Melander, underströk att hon har den sjungande jazzen i sin svala, nyanserande röst. Tillsammans med festivalens nav, pianisten Jan Lundgrens fingertoppskänsliga och fulländade spel, bekräftade Elisabeth sin unika klass i sällan hörda ljuvligheter som balladen ”Detour Ahead”, vilken till och med fick de tjattrande änderna i dammen att tystna av beundran” (SkD)

  • Sedan trodde vi att vi hamnat i 1959 och såg Monica Zetterlund på scen. Nu var det självfallet inte så, det bara såg ut och hördes så då Elisabeth Melander sjöng ut i härliga versioner av … Elisabeth och bandet hade en så tät personkemi i uppfattning och rik nyanseringsförmåga att fortsättningen måste följa” (YA)

  • ”Elisabeth strödde stjärnor över föreställningen genom att till synes oplanerat kombinera sångurvalet med en trivsam och kortfattad muntlig presentation och historik om en av hennes största idoler – Ella Fitzgerald. Måtte hon lära ut både det där och hur man skapar publikkontakt med hjälp av ett chosefritt och engagerat framförande i sin egenskap av lärare vid Malmö musikhögskola ... Hennes profession på avstånd från Hudiksvall komplicerar kanske repetitionerna med musiken sitter som en smäck” (Gefle dagblad)

  • ” … och sagolika Elisabeth Melander - denna norrländska sångimport med inbyggd känsel för form, stil, som rättframt, mustigt, med stor pondus, utan åthävor och manér fick klockorna att stanna …” (SkD)

  • ”Med perfekt kontroll, humor och framförallt obändig swing inviterade hon The Great American Song-book, bjöd oss hissnande vackra tolkningar … (Eskilstunakuriren)

  • ”Elisabeth Melander hanterade som alltid sin röst med lätthet och full kontroll och växlade mellan det lilla enkla och det storslagna, klangfulla. Sparv och påfågel med samma näbb. Vissa nummer fick små soulkörsbär på toppen och i näst sista numret hettade hon upp temperamentet flera grader ...” (SDS)

  • ”Elisabeth Melander demonstrerade ihop med lyhörde pianisten Håkan Rydin sin sångkonst, byggd på värme och klarhet, effektiv utan stora åthävor” (SkD)

  • ”Fast allra bäst lät alltför sällan hörda Elisabeth Melander, som sjöng innerligt och finstämt …” (Arbetet)

  • ”Standardlåtar med modernt stuk; seriöst, genomtänkt och med humor … stark blueskänsla och hänförande teknik … en bra bit utanför standardmallen” (SDS)

  • ”… hennes fantastiska bredd som sångerska … hon sjunger med blodfylld bluesstämma … ” (Månadens Skivor pop/rock)

  • ”Hon är en lite äventyrlig sångartist med stora uttrycksgåvor. Hon lämnar gärna den raka farleden och ger sig ut på fria, tonala resor i melodins omgivningar. Hon nyttjar rösten instrumentalt, gillar scatsång och kan matcha ett sådant ess som trumpetaren Anders Bergcrantz i unisont samspel” (VK)

  • ”Sedan kan man ju inte undgå att imponeras av sångerskan Elisabeth Melander som utan tvekan tillhör våra stora inom jazzsektorn och en artist som kan bli verkligt stor internationellt. Hon förfuskar aldrig någonting. Hon har ett instrument i sin röst som gör att man fascineras och en utstrålning som man ytterst sällan möter och faktiskt gör underverk med det material hon arbetar med” (Smålandsposten)

  • ”Hon har en ovanligt snygg frasering och ett mycket tänjbart röstomfång. Hon visade även att hon vet att utnyttja lyriken till fullo” (Eskilstuna Kuriren)

  • ”Så kom hon då äntligen på en Malmöscen-jazzsångerskan Elisabeth Melander. Resultatet härom kvällen blev till en stor (väntad) seger för hennes soulmättade, energiladdade sång. Maken till motsvarighet har vi aldrig haft sedan denna norrländska sångfågel slog sig ner hos oss” (SDS)

  • ”Kvällens höjdare var Elisabeth Melanders lågmälda och opretentiösa konsert i vilken hon backades upp mästerligt av publik- och kritikerfavoriten Jan Lundgren och hans trio. Det var Kleinkunst av bästa märke” (SkD)

  • ”Elisabeth Melander har en vacker röst. Stort tonomfång med ”klös” i snabbare låtar och har fin känsla och inlevelse i ballader” (Söderhamns Kuriren)

  • ”Hon sjunger klockrent, men det är strängt taget en bisak. Det viktiga var hela tiden känslan och budskapet. Dessutom har hon den personliga utstrålning som får lyssnaren att tro på att hon sjunger just för honom eller henne. Man spänns in i ett nät, där man sitter hopplöst fast” (Kristianstadsbladet)

  • ”Elisabeth är ytterst lyhörd för känslostämningar och med sin utsökta sångröst, nyanserad i både mjuka förtecken och som glöd, följer musikens böljande rörelser” (YA)

  • ”Med känsla, brett register och en klockren stämma sjunger hon rakt in i hjärtat” (Smålandsposten)

  • ”Elisabeth Melander, som med klar, stark och varm röst gav låtarna extra liv. Att musiken kom rakt från hjärtat när hon sjöng var det ingen tvekan om ... hon visade också prov på att man kan använda rösten till annat än att sjunga en text” (Haparandabladet)

  • ”Elisabeth Melander är Göteborgs nya sångfynd. Hon sjunger lågmält, textar fint och vågar göra annorlunda saker ...” (GP)

  • ”Dels är Elisabeth en god underhållare, vid sidan av det mera påtagliga faktum att hon har en tonsäker stämma med känsla för effekter och rytmer” (NSD)

  • ”Hon är rak, orubblig som en Norrlandsfura i sina påståenden. Men samtidigt yster, gäckande som en Norrlandsälv” (Scen och Salong)

  • ”Elisabeth Melander sjunger mycket fint, fraserar mästerligt och visar att hon hör hemma i den yppersta svenska vokaleliten ...” (SkD)

  • ”Elisabeth Melander är en begåvad och mångsidig sångerska med ett gränsöverskridande register” (OJ)

  • ”Elisabeth Melander – bättre än de flesta sångerskor i det här landet ...” (SDS Nöjesparaden)

  • ”Elisabeth Melanders sång och Anders Bergcrantz trumpet hade något alldeles extra att erbjuda. De behärskade sina instrument till fulländning. Deras kontroll av tonerna i alla lägen var verkligen imponerande … röst och trumpet följdes åt på ett hisnande skönt sätt” (Blekinge läns Tidning)

  • ”Hon har en mycket vacker och klar röst. Hon utsmyckar sångerna och det märks tydligt att hon har sin musikaliska grund i jazzen” (NSD)

  • ”Hon blir bara bättre och bättre, Bodenflickan Elisabeth Melander, som under Storstrandsgalan gav åtskilliga prov på sin sångkonst. En sång som går raka vägen från hennes eget hjärta till publiken” (PT)

  • ”Elisabeth Melander gav känsla av ursprunglighet, vind och vidd, kanske som under den heliga natten” (NK)

  • ”...Och nu Elisabeth Melander som är det verkliga sångfyndet med en formidabel sångkonst”! (GP)

  • ”Som recensent gäller det att kunna variera sig med de adjektiv man strösslar sina texter med. Men här är det bara att fyra av det tunga artilleriet direkt. Här ges rysningar i kroppen från första tonen som håller i sig hela kvällen igenom. Elisabeth Melander har en välkomnande värme i sången som fyller upp hela kyrkan med hennes sagolika klangbotten i hennes naturliga röst. Inte sedan Alice Babs glansdagar har något liknande hörts i en kyrka … superlativen räcker inte riktigt till. Detta var något som gick rakt in i hjärtat och stannar där för en lång tid framöver. (Johan E. Skoglund publ. NSD)

  • ” Elisabeth Melander är en definitiv tillgång, en av alltför få skickliga sångerskor här i landet, som både har röst för jazz och dessutom bemödat sig om att lära sig jazzens hela breda register” (RJ)

  • ”...hennes röst tillför musiken den nerv och den puls som ibland är behövlig i sammanhanget ...”(NK)

  • ” ...hon har swingkänsla och timing ...” (Sundsvalls Tidning)

  • ”Elisabeth Melander är en exceptionell sångerska med ett brett register och en sångstil som tycks pendla mellan Abbey Lincoln och Karin Krog” (GP)

  • ”Elisabeth Melander har en imponerande tonsäkerhet som ger henne frihet i improvisationspartierna. Hon leker djärvt med tonslingorna, laborerar med halvtonerna och hittar alltid ”hem” till slut. I lugna jazzstycken, där gruppen närmar sig bluessträcket, ger hon tonklangen mjuk värme. Elisabeth visar oss hur rolig och stark jazz kan vara” (NK)

  • ”Årets Sångfågel” – 1989 (KvP)