PRESS

”Rutinerade sångfågeln Elisabeth Melanders ”Note From Within” får mig faktiskt att tänka på Billie Holiday. Med det vill jag ha sagt att det hon bjuder på är fullständigt självutlämnande. Hennes kompositioner, sex av plattans 13 nummer, är både utsökta och annorlunda och texterna, som till hennes egna ”One Day In Life” och ”Feel Good” och Lars Janssons vackra ”A New Path” går rakt till hjärtat.” 2022 Jolsons Jazz SkD

Elisabeth Melander bjöd in till en rörande, själfull och storslagen konsert i kväll på vackra Palladium. Tillsammans med henne på scenen stod ett handplockat stjärngäng. Vilket gäng, vilken konsert vi fick uppleva. Vi tackar er hjärtligt. Irene Nord – Jazz i Malmö 2022

”Den rutinerade sångerskan gillar att stretcha vokaler och sväva iväg, varför det förunderligt nog passar att referera till soul-sopranen Minnie Riperton plus Annika Skoglund … Flera höjdpunkter kan vaskas fram. Exempelvis tre ballader vars respektive lineup förgyller.” OJ Mats Hallberg

Kritikers val … ”Årets bästa musik” – Elisabeth Melander Jazz på Ystad Jazz Festival 2020
Jan Olsson

”Elisabeth lät lika bra som vi nästan glömd bort att hon alltid gör. Hon intonerar perfekt, fraserar personligt, har en underbar röst med ett imponerande omfång och förmedlar ett engagemang och en värme i allt hon gör som borde få många av hennes kollegor att rodna av avund.”
Jan Olsson / Ystad Jazzfestival 2020

Topp Tre Kvinnliga sångare – ”Best Jazz 2018” – 40th Annual Jazz Station Awards

**** Album Of The Month June 2018″ – Jazz Station USA

””Hon är uppfödd med jazz. Hon är rättfram, bestämd som en norrländsk tall i sitt framförande. Men också lekfull, svårfångad som en nordlig flod” (OJ)

”Elisabeth Melander imponerade både som solist och ledare för gruppen JazzAppear. Hon besitter den unika blandningen av folkton och New York Birdland-påminnelser som nordiska jazzsångare ofta charmar världen med. Dessutom gav hon ett utmärkt exempel på kvinnligt ledarskap när hon släppte loss sin grupp JazzAppear.”

”Få artister har förmågan att nå ut över scenen och förmedla sanna känslor. Men Elisabeth Melander gör det otroligt naturligt. Oavsett om det är 750 eller 75 i publiken – hon sjunger för dig. Bara för dig! ” (Kristianstadsbladet)

”Hennes kraftfulla attack och härliga frasering skapade extranummer för den enorma jublande publiken” (SkD)

”Med charm, stor scennärvaro och en avslappnad attityd guidade hon oss genom den fantastiska, legendariska amerikanska jazzsångerskan Ella Fitzgeralds liv och karriär” (NK)

”Där stod hon äntligen på en Malmöscen, jazzsångerskan Elisabeth Melander. Med en klar och vacker röst, en ödmjuk och trevlig framtoning, fastän med glittrande ögon och underbar charm, är hon en fröjd för ögon och öron” (SkD)

”Det är omöjligt att inte bli imponerad av sångerskan Elisabeth Melander som utan tvekan tillhör våra ”jazzstorheter” och en artist som skulle kunna bli riktigt stor internationellt. Ärlig och rakt på sak är allt möjligt. Hon har ett enastående instrument i rösten som fascinerar alla och en egen utstrålning som man sällan möter och faktiskt gör under med de material hon arbetar med” (Smålandsposten)

”För mig är några av låtarna historiska. Trumpetduetten med Anders Bergcrantz och Elisabeth i bossanovan ’My Day’, Anders med sin trumpet, Elisabeth med sin röst…” (Kristianstadsbladet)

”Elisabeth Melander – denna underbara import från norra Sverige – bevisade ännu en gång att hon är en av de främsta jazzsångerskorna i Skandinavien. Hon är spontan både när det kommer till klang, rytmisk intensitet och tolkning, samt sättet hon närmar sig musiken” (YA)

”… självklart är hon en av landets bästa jazzsångerskor och med sin rena röst fångade hon publiken fullständigt… …när de gick över till melodier som jazzsamba, drev tankarna till Astrud Gilberto…” (Oskarshamns Tidningen)

”Med perfekt kontroll, humor och framför allt orubblig swing bjöd hon in oss till The Great American Song Book och gjorde hisnande vackra tolkningar … (Eskilstunakuriren)

”Elisabeth Melander visar sin förmåga att förvandla gammalt till nytt, och hennes röst visar finesser och uppriktiga uttryck som bara ett fåtal behärskar” (NSD)

”Elisabeth strödde stjärnor över föreställningen och kombinerade spontant valet av låtar med en mysig och kort presentation och historia om en av hennes största idoler – Ella Fitzgerald. Må hon lära ut både det och hur man skapar en kontakt med publiken genom ett avslappnat fritt och engagerande framträdande i rollen som lärare på Musikhögskolan i Malmö… Avståndet från Hudiksvall till hennes arbete i Malmö kan försvåra repetitionerna, men musiken är felfri” (Gefle dagblad)

”Elisabeth Melanders röst är kraftfull i många dimensioner. Stark och uthållig. Den når ut trots den dåliga akustiken som finns i konserthuset” (PT)

”Hennes fantastiska bredd som sångerska – hon sjunger med själfylld bluesröst…”

”Hon är en äventyrlig vokalist med en stor uttrycksfulla talang. Hon lämnar den raka och säkra farleden och ger sig ut på fria, tonala turer. Hon använder rösten instrumentellt, som scatsång och kan matcha ett sådant ess trumpetare Anders Bergcrantz i unisont samspel”(VK)

”Hon har en ovanligt snygg frasering och ett väldigt elastiskt röstomfång. Hon visade också att hon vet hur man använder poesin till fullo”(Eskilstunakuriren)

”Plötsligt trodde vi att vi är 1959 och såg Monica Zetterlund på scen. Nu var det uppenbarligen inte så, det bara såg och hördes så när Elisabeth Melander sjöng ut i härliga versioner … Elisabeth och bandet hade en så tät och personlig kemi och dynamik … och en fortsättning måste följa ”(YA)

”Elisabeth är en fantastisk bra artist, förutom det mer uppenbara faktum att hon har en känsla för tonhöjd och känsla för effekter och rytmer” (NSD)

”Elisabeth Melander visade, tillsammans med den känslige pianisten Håkan Rydin, sitt engine sätt att sjunga, byggt på värme och klarhet, effektfullt utan manér” (SkD)

”Elisabeth Melanders sång och Anders Bergcrantz trumpet hade något speciellt att erbjuda. De behärskade sina instrument till perfektion. Deras kontroll av toner och ”sounds” i alla lägen var verkligen imponerande … rösten och trumpeten följde varandra på ett hisnande vackert sätt” (BLT)

”Lyssna på hennes fräscha, förnuftiga tolkningar” (GT)

”För det första är Elisabeth en bra underhållare, men har också rn extrem sångförmåga med sinne för effekter och rytmer” (NSD)

”Där stod hon äntligen på en Malmöscen – jazzsångerskan Elisabeth Melander. Häromkvällen blev en stor (väntad) triumf för hennes sång, fylld av själ och energi. En motsvarighet som vi inte har haft sedan denna sjungande fågel från norr slog sig ner hos oss” (SDS)

”Hon sjunger glasklart, men det är mer eller mindre en sidofråga. Viktigt var hennes känsla och budskap. Dessutom får hennes karisma lyssnaren att tro att hon sjunger direkt för honom eller henne. Du är invävd i ett nät där du är hopplöst fast” (Kristianstadsbladet)

”Med djup känsla, brett omfång och tydlig tonhöjd i rösten sjunger hon ända in i ditt hjärta” (Smålandsposten)

”Elisabeth Melander sjunger väldigt fint, fraserar mästerligt och visar att hon hör hemma i den svenska sångelitens toppklass…” (SkD)

 ”Elisabeth Melander är en begåvad och mångsidig sångerska med ett register utan gränser” (OJ)

”Elisabeth Melander – bättre än de flesta sångerskor i det här landet…” (SDS )

”Elisabeth Melander är unik i sitt slag, en av alltför få skickliga sångerskor i vårt land som inte bara har jazzrösten utan också har ansträngt sig för att lära sig jazzens breda innehåll” (R.Jonsson)

”…hennes röst ger musiken nerv och puls…” (NK)

”Elisabeth Melander har en imponerande tonsäkerhet som ger henne friheten att improvisera. Hon leker djärvt med toner, experimenterar med halvtoner och hittar alltid ”hem” för att avsluta. I stillsamma jazzstycken, där gruppen närmar sig den blå zonen, ger hon tonen mjuk värme. Elisabeth visar oss hur rolig och stark jazz kan vara” (NK)

”…hon har en fantastisk känsla för swing och timing…” (Sundsvalls Tidning)

”Kvällens höjdpunkt var Elisabeth Melanders lågmälda och prestigelösa konsert där hon mästerligt backades upp av publik- och kritikerfavoriten Jan Lundgren och hans trio. Det var Kleinkunst det bästa varumärket” (SKD)

”Elisabeth Melander är en exceptionell sångerska med ett brett utbud och en sångstil som verkar pendla mellan Abbey Lincoln och Karin Krog” (GP)

”Elisabeth är extremt känslig för stämningarna och hennes utsökta tonala precision, nyanserad i både mjuka övertoner och glöd, följer musikens böljande rörelser” (YA)